06-10-2014 - Reisverslag uit Ferentillo, Italië van LeonEllen - WaarBenJij.nu 06-10-2014 - Reisverslag uit Ferentillo, Italië van LeonEllen - WaarBenJij.nu

06-10-2014

Door: Ellen en Leon

Blijf op de hoogte en volg LeonEllen

06 Oktober 2014 | Italië, Ferentillo

Beste allemaal,
Ondanks dat we niet meer wandelen toch een verslag van onze ervaring van vandaag. Misschien ook wel gewoon om te delen......
Vandaag zijn we in L'Aquila geweest de hoofdstad van De regio L Aquila gelegen in de provincie Ambruzzo. Die stad werd vijf jaar geleden getroffen door een aardbeving. We kwamen de stad in rijden en werden direct geconfronteerd met leegstaande flatgebouwen waar de scheuren in de muren duidelijk zichtbaar waren en waar louter hekwerken omheen stonden met een soort van oranje doek dat overal te zien is in Italië als er gewerkt wordt. De bewegwijzering leidde ons naar centro storico ( of wat er van over was). Het hele oude centrum stond in de steigers niet alleen omdat er gewerkt werd maar ook om het mogelijk nog vallend puin op te vangen. Alle gevels, maar dan ook alle gevels, waren ingepakt in bespannen ijzeren kabels danwel ijzeren frames om de boel bij elkaar te houden. Erwas helemaal niets meer heel. Alleen bouwvakkers die bezig waren met restauratie werkzaamheden. En dan op zijn Italiaans. Wij zouden met groot materieel uitrukken hun komen met een klein vrachtwagentje en wat zand en betongaas en gaan aan de slag. Sterker nog wij zouden wellicht alles slopen en opnieuw opbouwen maar hun restaureren alles. Snap ik wel er gaat anders een hoop cultuurgoed verloren. Eerlijkheidshalve moet ik wel vermelden dat midden tussen de puinhopen het gebouw de Banca Unicredit met bancomat fier overeind stond. Het had de aardbeving overleefd of........
Meest indrukwekkend was wel dat er van een kerk de toren volledig weg was alleen de kerkklok hing nog in een houten constructie. We durfden en vonden het ook niet passend om foto's te maken. Maar een heuze spookstad. Ik zei op een gegeven moment tegen Ellen. Ben dur klaar mee wil hier uit.......
Een nos verslaggever schreef ooit eens "de ziel is uit de binnenstad" dat is dus echt zo!
Grt Ellen en Leon

• 06 Oktober 2014 - 19:18

Gerard:

Hee reizigers, mooie verslagen, zelfs over een "spookstad". We volgen jullie op de voet, en geniet van samenzijn met de kinderen. AL een beetje heimwee naar metropool Zeddam? Gr. Gerard

• 06 Oktober 2014 - 20:57

Petra En Joh..:

Leon en Ellen,
    Hartelijk Dank voor jullie leuke verslagen! In alle rust maar ff herstellen nu. Veel plezier nog en oant sjen!

• 07 Oktober 2014 - 13:07

Jifke:

Hoi Ellen en Leon
    Meerdere pogingen gedaan om jullie blog te vinden, pas gister hoorde ik hoe het precies te doen en .....tada.... gelukt. Ik kijk elke keer op de weerkaartjes hoe het weer in Italië is en vlgs mij is dat prima. Genieten jullie daarvan? Jammer dat de voettocht iets eerder moest stoppen maar toch mooi dat jullie een heel stuk hebben volbracht. En Ellen, heb je mijn advies ( wb de relatie goed houden) nog opgevolgd? En werkt het? Hé, geniet daar nog even, ook straks met z'n allen.
    Dag, liefs Jifke

• 07 Oktober 2014 - 13:08

Marlies:

hee jut en juul leuk al die verslagen! doen zeker heel veel indrukken op! het is hier vandaag erg herfstachtig wel even aan wennen. leon leg die kloek van jouw lekker in de watten.
    geniet nog van alles om je heen

• 07 Oktober 2014 - 19:57

Francis:

Hallo vakantiegangers,

Ik heb met veel plezier jullie reisverslagen gelezen en gelukkig gaan jullie nog even door. Nog heel veel plezier en geniet er maar van. Ellen rust goed uit en doe het kalm aan. Veel plezier met de kinderen in Rome. Dikke kus francis

• 08 Oktober 2014 - 21:20

LIEFS JAN MARIAN

• 10 Oktober 2014 - 09:11

Laura (4-daagse):

Hoi Leon en Ellen,

Ik sprak Babs laatst over jullie gave reis en toen heeft ze me de link van jullie waarbenjij.nu doorgestuurd. Wat een geweldige belevenissen hebben jullie er al op zitten. Ontzettend balen dat je gevallen bent Ellen. Hoe gaat het nu? Ik wens jullie nog een fijne tijd toe in Italië. Arrivederci!

Groetjes,
    Laura